Kenapa ia dipanggil Malam Berinai?


Written by: diwant

PETANG itu saya baru habis mengambil gambar majlis akad nikah salah satu pelanggan kami di Taman Melawati, kemudian Radzi menelefon saya untuk meminta tolong menggantikan dia untuk majlis malam berinai di Klang pada sebelah malamnya kerana beliau mempunyai hal yang tak dapat dielakkan. Maka dengan itu saya untuk pertama kalinya mengambil gambar 2 majlis pada satu hari, suatu rekod baru, huhu.

Majlis berinai yang dianjurkan oleh keluarga pasangan Fiza & Asraff ni agak mudah, dimulai dengan solekan, kemudian disusuri acara berarak hinggan ke pelamin, merenjis, memotong kek dan akhirnya makan. Saya difahamkan melalui google, terdapat banyak jenis adat- adat berinai yang diamalkan oleh ‘orang kita’ sejak zaman dahulu kala. Tetapi tidaklah saya mengkaji secara mendalam kerana dalam beberapa majlis berinai yang saya hadiri sebelum ini hampir- hampir sama kesemuanya. Walau apa pun, majlis ini tetap meriah dengan kehadiran tetamu- tetamu setempat, saudara mara dan kawan- kawan ahli keluarga pengantin.

Beberapa gambar yang ingin dikongsi bersama.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Leave a Reply

